Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Leon en Natasja - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Leon en Natasja - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Leon en Natasja

Blijf op de hoogte en volg Leon en Natasja

19 Juni 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Hong Kong

Na alle voorbereidingen, afscheidsetentjes en uitendelijk het afscheidsfeest, zijn we de 26e dan “eindelijk” vertrokken. Via Moskou naar Hong Kong. Prima vlucht gehad en de volgende dag in de loop van de ochtend aangekomen in het warme, dampende Hong Kong. We staan hier nu net aan het begin van de heetste, meest luchtvochtige maanden. Vanaf Oktober wordt het een stuk aangenamer met een lagere luchtvochtigheid en wel nog gewoon lekker dik 25 graden. Nu is het wat betreft temperatuur niet veel heter (30), maar wel veel drukkender vanwege de luchtvochtigheid.
Na aankomst zijn we gelijk al wezen lunchen met John, mijn nieuwe baas en naderhand even naar kantoor geweest om iedereen te ontmoeten en de nieuwe werkplek te bekijken. Nieuw want de 31e werd er verhuisd. Wel in het zelfde gebouw maar een groter kantoor, want ik kon nergens meer zitten... We zitten nu nog maar op de 34e verdieping en eerst op de 45e. De volgende dag, op vrijdag zijn we gelijk met een soort makelaar een hoop appartementen wezen bekijken. Heel veel verschillende soorten hebben we gezien. Nieuwe met alles erop en eraan maar erg klein. Iets oudere en ook wat groter (nog steeds klein) en in verschillende buurten. Er zaten er al gelijk enkele bij die we wel zagen zitten. Ook op zaterdag nog 3 appartementen wezen bekijken iets verder uit het centrum, meer aan de rand van Hong Kong island. Redelijk nieuwe appartementen ook met een fantastisch uitzicht. Vanaf de 65e (!) verdieping keken we uit over de zee. Uiteindelijk toch gekozen voor een appartement in Wanchai wat “in the middle of everything” is (we kunnen al haast geen Nederlands meer) Supernetjes afgewerkt appartement, wel klein, maar dat kan nou eenmaal echt niet anders in Hong Kong. Uiteindelijk zijn we heel erg tevreden met de keus die we gemaakt hebben. Midden in de bedrijvigheid van traditioneel Hong Kong op de scheidslijn van oud en nieuw. Op de 12e verdieping met een mooi uitzicht, een extra slaapkamer en een balkon! Verder is het gebouw uitgerust met een soort gezamelijke verdieping met fitnessruimte, zwembad en zelfs een barbeque! De 24e kunnen we er al in en enkele weken later zal de container met onze spullen ook arriveren, want die zit nou nog ergens op het water, halverwege Rotterdam en Hong Kong.
Na maandag wat meegeholpen te hebben met verhuizen, begon op dinsdag de eerste werkweek. Echt wel weer wennen. 1) aan werken 2) aan werken Hong Kong style. Er wordt flink gewerkt, iedereen is erg alert en vooral de hele dag bezig. En dan nog wennen aan 98% luchtvochtigheid natuurlijk. Erg leuk om weer volop in actie te zijn en dan gelijk op een nog veel diversere manier dan bij Minelco in NL. Om te beginnen werk ik met meer producten en met minder kennis van die producten dan ik gewend ben (Bentoniet, Wolfraam, Bauxiet, Boor, Molybdeen) Erg interessant dus, maar die eerste week had ik ’s-avonds geen moeite om in slaap te komen zal ik maar zeggen...
Ik (natasja) ben vooral bezig met het huis poetsen, ramen wassen, schoonmaken, boodschappen doen, eten koken, afwassen en Leon zijn kleren klaar leggen voor de volgende dag. Haha, das nou nét allemaal niet van toepassing! Althans voorlopig nog niet want as donderdag zullen we dus in ons eigen appartement gaan. Ik kan mijn dagen goed gevuld krijgen. Ik heb me op het aanbod van yoga lessen gestort. Pff het zal in NL wel hetzelfde zijn, maar als iedereen zijn neus op zijn knieen legt (met gestrekte benen) zit ik nog recht overeind met pijn in mijn knieholtes... Verder vooral veel dingen uitgezocht en geregeld overdag. Waar we een cursus Cantonees kunnen volgen bijvoorbeeld, want dat willen we toch wel een beetje proberen. Niet dat we hele gesprekken willen kunnen voeren, maar om je van wat beleefdheidsvormen te kunnen bedienen is toch wel prettig.
Inmiddels zijn wij in het bezit van een orginele Hong Kong ID kaart, dus we zijn echt locals nou... De tweede week gelijk de eerste businesstrip naar China gemaakt. Minelco heeft in Tianjin (een vd grootste havensteden van China op dik 100 km van Beijing) een fabriek waar producten voor de staalindustrie worden vervaardigd en mineralen bewerkt kunnen worden. Heel interessant en leerzaam met veel mogelijkheden. Ideaal gelegen. Dichtbij de bron (Chinese mijnen), uitgerust om allerlei bewerkingen te kunnen doen en logistiek perfect. In China is minder ruimtegebrek dan in Hongkong waardoor mijn hotelkamer grofweg twee keer zo groot was als ons tijdelijke appartement in Hong Kong! In het weekend zijn we wezen wandelen / hiken. Ongelooflijk dat je in een van de drukste steden ter wereld binnen een half uurtje midden in de natuur kunt staan met geen gebouw in zicht. Maar ja, het zijn nou eenmaal bergachtige eilanden, met dus ook grote gebieden die niet bebouwd kunnen worden (of moeilijk). Meer dan 40% van het oppervlak van Hong Kong is beschermd natuurgebied. De mogelijkheden voor wandelingen in de natuur (wel heel bergachtig) zijn eindeloos. Al enkele mooie tochten gelopen dus, van een paar uurtjes tot de hele dag met een hiking groep die we op internet gevonden hadden, die ongeveer iedere zondag wel een flinke tocht organiseren
We genieten volop van alle nieuwe dingen die we meemaken en andere leefstijl van mensen hier. Niet dat die nou beter is, maar om het een tijdje anders mee te maken is altijd van meerwaarde. Verder skypen we volop (gratis videogesprekken via internet) Super leuk om niet alleen geluid maar ook beeld te hebben! Afgelopen week hadden we hier op woensdag een vrije dag vanwege het Tuen Ng festival (drakenboot festival) Zie foto's en filmpje! Het voetbal kunnen we hier ook prima volgen. Heel veel pubs zenden alle wedstrijden uit op grote schermen. Nederland Denemarken hebben we zelfs in een kroeg met compleet oranje uitgedoste Nederlanders bekeken (geregeld door de NL vereniging) maar dat hebben we maar een helft volgehouden. Ongemakkelijk druk en slechte teksten over spel en spelers. Dat zal overal wel zijn, maar daar verstaan we het tenminste niet! De wedstrijden zijn hier om 19:30, 22:00 en 02:30, (NL +6) voor Nederland Kameroen wordt dat dus de wekker zetten!
We zijn zojuist terug van ons eerste bezoek van een van de stranden die Hong Kong rijk is. En het is duidelijk dat de factor 15 niet altijd genoeg is... Maar dat zullen we zometeen gaan afblussen in het cafe waar we de wedstrijd Nederland- Japan gaan kijken!

• 19 Juni 2010 - 09:38

Joost En Jeannette:

Have fun! Veel plezier met het NL-Japan!

• 19 Juni 2010 - 10:39

Miek:

Hey Leon en Teske,

Kei mooi om te lezen dat jullie je goed vermaken!!! Had ook niet anders verwacht! Geniet er samen lekker van!

Veel liefs Miek X

• 19 Juni 2010 - 12:45

Rianne:

nou ziet er goed uit daar!
    mooie foto's echt weer een ervaring rijker.
    geniet van de 2 jaar en tot snel
    x Rianne

• 19 Juni 2010 - 15:49

Linda Wetering:

hi natasja en leon hoe is het daar aan die kant ik dagt ik schrijf jullie weer een briefje ik mis jullie nu wel natasja en leon gr linda en ome chris en tanten wil

• 19 Juni 2010 - 22:34

Juut:

Hey!

Wat leuk om te horen dat het goed gaat ennu,gewoon oprekken,die kuiten!!

Tot Skype,chica! Xx

• 20 Juni 2010 - 18:09

Leon En Natasja :

ben blij om te kunnen lezen dat het goed gaat... had nl. al eerder gekeken en was nog niets nieuws! Geniet ervan groetjes natasja en leon

• 20 Juni 2010 - 20:30

Fam. Vissers:

Hè Natasja en Leon,

Leuk om te lezen hoe het allemaal is gegaan de afgelopen weken!! we blijven kijken op de site het ziet er allemaal geweldig uit!
    Veel plezier samen!!

XxXx Harry Bianca Milan en Jara.

• 21 Juni 2010 - 07:44

Janneke:

Wat leuk dat jullie weer in de lucht zijn! Kunnen jullie ons weer jaloers maken met mooie foto's en verhalen. Je schrikt ons trouwens niet af met verhalen over kleine huisjes hoor. Als is de logeerkamer een gangkast, wij maken er graag gebruik van!

• 21 Juni 2010 - 15:28

Twan:

Hey Leeke en Natasja! Goed om weer van jullie te horen en de foto's te zien. Een kamer met balkon, zo zo. Daar hebben we nog goede herinneringen aan. Ni hao!

• 21 Juni 2010 - 21:46

Peter En Marjon,:

Hallo Natasja en Leon, fijn om te horen en zien dat jullie het goed maken daar in Hong Kong. De foto's en filmpje zeggen weer genoeg. Heel veel plezier en geluk met het inrichten van jullie huisje. We blijven jullie volgen. Tot van de week!! en de groetjes van Peter en Marjon.

• 22 Juni 2010 - 11:19

Frank:

Hoi Natasja en Leon,

Leuk weer om het eerste verhaal uit HK te lezen. Ik kom er nu achter dat we tijdens onze skype-sessie allemaal zaken hebben gevraagd die we hier ook al gewoon hadden kunnen lezen. Maar het was wel erg leuk om jullie ook te kunnen zien.

tot ziens/horens en groetjes natuurlijk ook van Lia, Fleur en Claire
    Frank

• 22 Juni 2010 - 17:55

Fam V.d Pas:

Hey,

mooi strandje joh!! heerlijk!!

Hartstikke bedankt voor jullie kaartje voor Steffy! Ze heeft een hele leuke dag gehad. Alweer 6... gaat zo snel.

Hopelijk voelen jullie je snel thuis daar! Maar vergeet ons mooie kikkerlandje niet hè!!

Heel veel liefs

• 22 Juni 2010 - 22:36

Janneke:

Hey,
    Top wat van jullie te horen! Heb jullie net aan mijn skype-list toegevoegd, dus ga deze week eens proberen te bellen. Liefs!!

• 25 Juni 2010 - 15:18

Inge Angela Mark:

kei leuk om jullie verhalen weer te lezen. we zijnullie daar benieuwd wat jullie daar allemaal doen leon werken! maar wat gaat natasja allemaal doen op een dag! we houden jullie in de gaten.

groetjes inge angela mark

• 28 Juni 2010 - 22:54

Hoi Natasja en Leon
    Het is misschien wel mooi daar in Hongkong, maar jullie missen nu toch wel de geweldige feesten van ons "ORANJE".
    Liefs en groetjes uit HEESCH 't schonte plotske van Brabant !!

• 28 Juni 2010 - 22:57

Hoi Natasja en Leon

Het is misschien wel mooi daar in Hongkong, maar jullie missen nu toch maar mooi de geweldige feesten van ons "ORANJE".
    Liefs en groetjes uit HEESCH 't schonste plotske van Brabant.

• 02 Juli 2010 - 12:47

Wil En Angelique:

Ha!
    Altijd weer leuk om jullie ervaringen te lezen. Inmiddels hebben we hier ook tropische temperaturen bereikt (30 plus en de bietjes..;))
    Dus dat zal samba worden vanmiddag (16.00 Ned-Braz). Maar volgende week zoeken we de verkoeling op. Lekker 2.5 week naar Noorwegen!
    We hebben er zin an!

Heel veel groetjes!
    Angelique en Wil

• 24 Juli 2010 - 22:01

Karin:

Ha Leon en Natasja,

Ben de mailbox aan het opschonen en kom een mail van jullie tegen die ik gemist heb. Leuk om te lezen dat jullie het weer prima naar jullie zin hebben. Beter laat dan nooit. Geniet ervan en voordat ik het vergeet, Natasja alvast proficiat met je verjaardag. Groeten uit het Vinkelse, Marc, de meisjes van Janssen en Karin

• 30 Juli 2010 - 09:02

Peter En Marjon:

Hallo Natasja en Leon,

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag Natasja en heb samen met Leon een fijne dag. Hoe gaat het daar anders aan die andere kant? Zal zeker wel goed zijn. Vanuit hier een mooie en gezellige tijd samen, en tot ziens of horens. Groetjes Peter en Marjon.

• 30 Juli 2010 - 11:03

Natasja En Leon:

Hoi Natasja en Leon,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ook al is het aan de andere kant van de wereld drink er maar een biertje op! Groetjes Natasja, Leon en de kids

• 03 Augustus 2010 - 21:23

Hoi Natasja en Leon

Hebben jullie het zo druk of is er iets anders aan de hand? We horen al enige tijd niets meer en zouden graag willen weten hoe jullie je dagen nu doorkomen.

Groetjes uit Heesch... je weet wel...'t...